Medryttartips!

Här kommer en himla massa tips för dig som funderar på att bli medryttare eller redan är det!

Att tänka på innan du skriver din annons (eller letar bland hästägares annonser)
¤ Tänk över vad du har för mål med din ridning och varför du vill bli medryttare. Är det för att tävla eller bara lunka i skogen?
¤ Hur mycket är du beredd att betala, eller kan du rent av betala? Diskutera gärna med dina föräldrar (om du är minderårig dvs.)
¤ Hur långt bort får hästen stå från dig?
¤ Vad vill du ha för häst? Någon speciell ras, temperament osv?
¤ Hur ofta kan du ta hand om hästen?

Annonsskrivning
Här gäller det att varken överdriva eller underskatta sig själv. Här är en annons jag skrivit:

"Jag är en lugn och ansvarsfull tjej på 16 år som söker en trevlig och ganska lugn häst att pyssla om och rida 1-2 gånger i veckan. Jag har ridit på ridskola i snart 8 år och har även gått på travskola. Förra sommaren hade jag sommarhäst så jag vet vilket ansvar det innebär att ta hand om en häst. Är ingen tävlingsryttare direkt men en klubbdressyr då och då är inte fel att delta i. Hoppning är inte min grej :> Bussförbindelse måste finnas då jag inte har tillgång till skjuts eller moppe. Kan heller inte betala mer än 300 i månaden då jag endast har studiebidraget att leva på. Hör av dig om du är intresserad/har frågor! Är lättast att nå på mejlen."

Saker du bör ha med är hur gammal du är, vilken typ av häst du söker, hur många dagar du kan ta, "kunskapsgrad" (gärna någon slags historik om vad du gjort) och gärna ett maxpris.

Det är bra att du berättar om du har problem med något eller om det är något särskilt du vill göra med hästen så det inte kommer som en chock för ägaren då du ska provrida.

Bra annonssidor
Blocket.se
Hastnet.se
Bukefalos.com
Horselink.se
Allaannonser.se

Bra frågor att ställa
Då man "fått napp" är det inte ofta man vet vad man ska fråga, så här får ni en bunt frågor att sålla mellan!

¤ Hur hög är hästen?
¤ Vilken ras?
¤ Hur gammal är den?
¤ Utbildninsnivå?
¤ Är det något särsikt man behöver tänka på när man rider den?
¤ Är det något särskilt man behöver tänka på när man hanterar den från marken?
¤ Hur beter den sig i boxen?
¤ Är den lätt att lasta?
¤ Kan man ta med den på träning om man vill?
¤ Får man tävla med den?
¤ Har den varit skadad eller sjuk? När, vart och är det något man bör tänka på när man rider och hanterar den i övrigt?

¤ Var ligger stallet?
¤ Bra bussförbindelser?
¤ Hur många har häst där?
¤ Finns upplyst paddock? Ridhus?
¤ Några mer medryttare?
¤ Varför söker ägaren medryttare?

PROVRIDNING!
Nu har den stora dagen äntligen kommit och du ska provrida hästen! Här är det egentligen bara känsla som styr, gör det som faller dig in och våga fråga ägaren om det är något du undrar!
Det är viktigt att du provar alla gångarter och alla tänkbara ridvägar, bara för att hästen funkar bra i traven behöver det inte betyda att den funkar felfritt i galoppen! Gör gärna många galoppfattningar och tempoväxlingar i alla gångarter. Har du planerat att hoppa hästen? Då kan det vara smart att ta ett språng med hästen!

Jag brukar göra så att jag låter ägaren göra iordning hästen första gången. Då får jag se hur hästen beter sig mot ägaren och om det är något som inte riktigt stämmer, ägaren får gärna rida några varv så jag ser att hästen över huvud taget är ridbar. Men jag plockar gärna av grejerna efteråt och pysslar med hästen!

Ps. Ha gärna med din tränare som kan ge dig tips och bedömma öm hästen egentligen är rätt för dig.

Efter provridningen
Om du inte är säker på om du vill rida hästen igen, be om betänketid. Vill du rida den igen kan ni bestämma en ny dag. Då kan du fråga om du får göra allt själv och få klart för dig vad du ska göra de dagar då du har hand om hästen.

Efter andra provridningen
Är du nöjd med hästen? Najs, då är det bara att göra upp om dagar och skriva kontrakt! Be gärna om en prövotid på en månad.



Är det något ni saknar i inlägget eller något som är galet är det bra om ni säger till :D
Lycka till!

Kommentarer
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej :) Hur mår du idag då?



Kramar, Sannalitens.blogg.se

2011-03-22 @ 10:36:57
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Postat av: sannalitens.blogg.se

Svar: Okej, joorå det är bra :) Vad gör du idag då? :)



Kramar, Sannalitens.blogg.se

2011-03-23 @ 12:35:02
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Postat av: hanna

jätte bra innläg

2011-04-20 @ 22:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0