Hoppning

Hoppade min medryttarhäst Judith idag. När vi kom in i ridhuset, så upptäckte vi att bommarna var lindade med glitter, lite julkänsla. Dem vart jättefina, och hästarna brydde sig inte om det, så vi hade kvar det. Det fanns julklappar(självklart bara kartong och omslagspapper) som man kunde ställa under hindrerna, men det skippade vi. Lika bra det, tror jag.
Judith var JÄTTE seg i början, snubblade över bommarna, och ville inte alls. Sedan när jag väl fick fram henne, gick det åt andra hållet. Hon blev för pigg. Inte så värst bra, då hon är väldigt stark. Vi skulle hoppa en bana. Trav, snett igenom på ett kryss, vända snett igenom igen(fast åt andra hållet), och hoppa ett räcke med sockerbitar under. Travkrysset gick ganska bra, lite seg kändes hon allt, men ganska bra. På räcket blev det som om hon bjöd, stannade till alldeles före hindret, och sen tog ett skutt över. Dock gick det bra ändå. Dettta var ju självklart inte hela banan. Nästa hinder var på långsidan, ett räcke med glitter virat runt bommarna. Där gick det ganska bra, stark emot hindret, och stark efter. Hon drar liksom fram halsen, så man har ingen chans, nästan.
Jag blev tvungen att lägga en volt, eftersom nästa hinder kom så nära det förra, och jag inte riktigt fick kontroll i tid till det. Efter volten skulle man styra på en oxer, och sedan rulla på till ett räcke. Oxern hade grönvita bommar, och var lindad med tjocka glitter remsor i lila och grönt. Jätte fint. Oxer är inte min favorit direkt. xD Det gick bra i allafall, särskilt på oxern, lite stark emot räcket. Räcket hade tunna silver glitter remsor virat runt bommarna. Det var första rundan, och jag var ganska nöjd. Sedan skulle Anna - Karin hoppa, med sin femåring Bella. Det gick ganska bra fram till oxern. Bella hoppade helt obekymrat, men mitt över hindret så märkte hon att det var jätte läskigt, och liksom drog åt sig benen. Det såg jättekul ut. Anna - Karin kunde inte hålla sig för skratt, och svängde förbi räcket. Dem fick komma igen, och då slog Bella på en tvärnit. Så dem fick komma igen, och då gick det bra.
Sedan var det Ankis tur, det gick lite fort, men annars flefritt, Anki var inte riktigt med över alla hinder bara.

Jag trodde vi var klara, men det var vi tydligen inte. Så jag hoppade igen. Travkrysset blev bra, och hon landade i rätt galopp, och förutsättningarna att klara snett igenom räcket var goda. Jag glömde bort att hålla om med benen, och Judith tog ett jämfota skutt över. Jag fick börja om. Travkrysset gick bra, landade i rätt galopp igen, och snett igenom räcket gick fint. Jag glömde inte att hålla om med benen den här gången. Sedan blev hon jättestark mot glitterräcket på långsidan. Jag bromsade lite, men det hjälpte inte något vidare. Hon tog ett jätte fint, men jätte stort språng, och jag fick lägga en volt till oxern och räcket igen. Oxern gick bra, och hon ökade mycket emot räcket, och verkligen sög tag i hindret. Det blev ett lite stort hopp, men annars bra.
Anna - Karins och Ankis andra runda gick också bra :)

/Alba


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0