Jobba med det som behöver jobbas med!

Igår var det ridlektion på ridskolan som gällde. Jag fick rida Cassy, en häst jag inte rider så ofta men en häst som vore bra för mig att rida. Det är nämligen lätt att man rider hästar som är lite som en själv, jag rider till exempel helst hästar som har ett slags chillmode och hellre samlar ihop sig än sträcker ut.
-
Grejen med hästar är att de gör det som känns bekvämt för dem och inte det de behöver öva på (precis som oss människor, haha..), därför måste vi hjälpa dem. Cassy är väldigt rak och stel i hela sig, av detta kan man dra slutsatsen att man behöver jobba mycket med böjning. Eftersom jag kände det från början och att vi fick utnyttja hela ridhuset gjorde jag mycket serpentiner, volter och allmänt red runt i mitten.
-
Cassy är även en häst som tänker förbannat mycket när hon arbetar, det är lite kul med såna hästar eftersom de tycker de är så duktiga när dom gör det de ska göra 10 meter före stället där de egentligen ska börja övningen. Var det inte då väldigt passande att Cassy älskar att galoppera när vi skulle träna på galoppfattningar? Det tog kanske sisådär 2 galoppfattningar innan hon förstod vad det handlade om och för minsta tryck med skänkeln gjorde hon en explosiv galoppfattning och tyckte hon var jätteduktig.
-
Hela slutfasen av lektionen gick således ut på att försöka få henne att lugna ner sig XD
Men överlag gick det ganska bra, hon lyssnade ändå när jag ville bryta av och det gick att göra riktiga galoppfattningar tillslut.
Riktigt fin är hon iallafall!
//Sofi
Ps. Alba jag kände för att skriva men orkade inte gå in på s.se så det fick helt enkelt bli en kommentar xD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0