Läsarfråga - vad gör man åt en häst som inte vill rida ut?

Hej, min häst vägrar gå framåt när vi ska rida ut, hon vänder om och springer tillbaka eller stegrar sig eller går rakt ut i skogen. Hur ska jag göra? Har försökt att vara bestämd och vända tillbaka henne och stanna osv men inget har funkat.


Jag hade precis samma problem förra året då jag hade sommarhäst och det viktiga i såna här situationer är att bryta hästens strategi och hinna före. Stanna och rygga ett par steg, ge henne sedan tyglarna så att det känns positivt att gå framåt. Om hon vill vända om, vänd innan henne, stanna och rygga några steg och gå sedan framåt. Går hon rakt ut i skogen ibland kan du styra ut innan han gör det, då blir det du som bestämmer och det blir en belöning att få komma ut på vägen igen. Gör man sakerna innan hästen gör det tar man bort dennes strategi, men det är superviktigt med tajmingen, man måste verkligen vara uppmärksam och hinna före.


//Sofi


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0