Fodret Del 7 - 10 frågor om foder

Är ensilage ett bra grovfoder?
Det är ett bra foder, men det kräver försiktighet hos den som fodrar. En bal som öppnats håller till exempel bara några dygn.

Min häst är lös i magen, kan det hänga ihop med utfodringen?
Lös mage kan bero på flera olika saker, men utfodringen är en av de vanligaste orsakerna. Börja med att ge hästen mer grovfoder och kolla även upp vattnets kvalitet.

Min häst är för smal. Hur ska jag fodra?
En tunn häst bör i första hand få mer grovfoder. Det finns dessutom en del saker du bör kontrollera: Är hästen avmaskad? Hur är det med tänderna? Håller vattnet en bra kvalitet?

Behöver hästen extra foder när den går på bete?
Ett bra bete och friskt vatten räcker ofta långt, men det gäller att hålla ett öga på hästens hull. Mot slutet av sommaren kan man behöva stödfodra. Tillskott i form av salt och mineraler gör hästen gott.

Vad ska jag tänka på när jag byter foder?
Det tar tid att vänja hästen vid ett nytt foder. Låt gärna övergången ta tio dagar eller mer, ge mindre och mindre av det gamla fodermedlet och mer och mer av det nya.

Min connemaraponny väger ca 450 kg. Hur mycket hö behöver den äta varje dag?
Minst 6-7 kg.

Jag funderar på att byta från hö till ensilage, vad ska jag tänka på?
Ett fuktigt konserverat foder som ensilage eller hösilage innehåller mer vatten än hö. Därför behöver hästen äta fler kilon av ensilage än av hö för att få i sig lika mycket näring.

Hur många gånger per dag bör jag fodra?
Hästar i full frihet äter mest hela tiden. En häst vill med andra ord äta ofta. 3-4 gånger per dag brukar passa de flesta hästar som står på stall.

Vad är viktigt att tänka på när jag gör en foderstat?
Grovfodret är alltid grunden i foderstaten. Hur mycket kraftfoder hästen sedan behöver äta beror helt och hållet på grovfodrets kvalitet, hästens storlek och typ och hur mycket den tränar.

Vad tycker hästen smakar bäst?
Friskt, grönt gräs är mums för hästar, däremot väljer de gärna bort vissa örter. Allt som är grönt är med andra ord inte gott. Se efter vad som växer i din hästs hage.
Källa: "Kokbok för hästkraffter" - Krafft

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0