Klippning

Hittade ett bra inlägg om klippning på dressyrnissen.se, täntke dela med mig av det här.

Vad tänker jag på när jag klipper en häst?

  • Börja med att göra mig vän med hästen, klappar på den och kollar vart den är kittlig, eventuella ställen den inte tycker om att bli berörd på och skyggar för.
  • Ägaren ska vara närvarande hela tiden.
  • Bomull i öronen (om det går) för att döva ner dem
  • Låter hästen inspektera klippmaskinen avstängd
  • Startar klippmaskinen ifrån hästen och sedan lägger den mot kroppen och drar försiktigt utan att sätta ner skären för att hästen ska lära se hur hästen reagerar samt låta den vänja sig.
  • Börjar klippa mitt på bogen – oftast är de inte kittliga där.
  • Läsa av hästen hela tiden – den ska aldrig uppleva obehag
  • Bevara lugnet HELA tiden – när hästen (som idag tex) stegrar sig får man försöka få kontakt med den igen och korrigera utan att bestraffa – bestraffa ALDRIG en rädd häst!
  • Klipp inte mer än vad hästen psykiskt klarar av – pressa aldrig hästen
  • Stålhättor på fötterna! Det gör ont att bli trampad!
  • Stressa aldrig genom en klippning – det får ta den tid hästen behöver. Rea helklipps på en timma, Navve halvklipptes på ca 40 min.
  • Behöver hästen bremsas etc skall detta göras innan klippning börjas – då hästen inte ska stressa upp sig!
  • Man ser bara en sida åt gången – funktion före utseende!


//Sofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0