Het häst

Jo, igår red jag ju sötaste Ella, den lilla heta ponnyn, som jag tillslut fick bukt med. Hann inte blogga om det igår, då jag mådde halvtaskigt, och kom hem ganska sent.

Jahapp. Jag testade då lite saker, och nu ska jag bedömma dem.

Ta tag i hästen hela tiden, och ''säga åt den på skarpen''. Detta funkar inte alls för mig. Det leder bara till stumma,hårda händer, och man kommer ingen vart. Inget jag kan rekomendera.

Luta sig bakåt, sitta tungt, och ta och ge. Funkar förträffligt, Ella lyssnade jättebra på det, och i slutet gick hon i rätt form, i lungt tempo, som jag bestämde.
Om det inte funkar, om hästen verkligen bara låser sig i munnen, så testa:

Styr hästen på en volt, och försök sakta ner. Ella drog iväg, och lyssnade inte på min hjälper ibland, och då funkar detta jättebra! Minska och minska volten, till slut måste hästen sakta ner, vare sig den vill det eller inte.


Ja, det var allt för den här gången. Kommer förhoppnings vis ett till inlägg senare idag!

/ Alba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0