Svårlastad häst

Svår lastad häst hemma? Läs här då :)




Träna, träna, träna

Allt det vi gör med våra hästar måste vi lära dem eftersom det mesta vi vill göra är fullkomligt onaturligt för dem. Alla håller med om att man måste lära sin häst att tex. hoppa och att man sen måste träna på det för att bli bra, men vem tänker på att lära sin häst att bli lastad? Men det är för hästen samma sak - den röda tråden är att vi vill att den ska göra en onaturlig sak och då måste vi räkna ut hur vi ska lära den det och sedan träna, träna, träna...

Naturligt eller onaturligt?

Att åka transport är fullständigt onaturligt för en häst. Även om vi domesticerade hästen för årtusenden sedan så är det ett mycket litet ögonblick i hästens mångmiljonårs långa historia. Det betyder att vår inblandning har påverkat hästens instinkter väldigt lite. Det gör också att en häst är en häst är en häst är en häst... vilket innebär att alla hästar fungerar i stort sett likadant i grunden, det betyder att det finns ett naturligt system för hur de fungerar. Använder vi oss av det systemet när i vi utbildar våra hästar så lyckas vi mycket bättre och får lyckligare hästar eftersom de FÖRSTÅR vad vi vill. När det gäller specifikt lastning så finns det metoder vi kan använda som är naturligt för hästen och därför får den lättare att förstå.

Vem tränar vem?

Låter som en lustig fråga men faktum är att målet för träningen är att få hästen att tro att den har lärt oss att den kan bli lastad. Låter det konstigt? Häng med vidare i texten så kommer du att förstå...

Hästen

Hästar är flyktdjur vilket innebär att de är mycket försiktiga vid möjlig fara, tex nya omgivningar eller situationer då de blivit skrämda tidigare, som tex vid lastning. Dåliga odds för lastning, eller hur? Men om vi vet hur en häst fungerar psykologiskt så kan vi använda dess egenskaper till att få den att komma över både flyktbeteendet. Vilka är dessa egenskaper?

Lathet

Hästar är lata djur, därför vill de helst stå och vila så att de inte är trötta när ett rovdjur kommer för att äta upp dem (tänk på att de fortfarande tänker så, se punkten om "naturligt..". ovan). Utnyttja det när du lastar genom att när hästen befinner sig där du vill ha den (ett steg närmare transporten eller helst inne i den) så får den vara i fred och vila. Om den inte befinner sig där den ska så får den jobba. Enkelt, eller hur? Hästen kommer till slut att väja att befinna sig där den får vila och så tror den att den har tränat oss till att få stå i fred och ta det lugnt.

Ledarskap

Rangordning och ledarskap är livsviktigt för hästen. Utan detta är den oorganiserad och löper stor risk att bli lejon-middag. När du ersätter hästens flock måste du välja din position i dess rangordning. Viktigt för säkerheten är att du intar positionen som ledare. Det är ju ändå du som bestämmer vad du och din häst ska göra tillsammans så då kan ju inte hästen vara ledare, eller hur? Om det vore så skulle den stanna i hagen med all mat medan du fick gå in i transporten själv... Kompis, då? Kan man inte vara kompis med sin häst och jämlika, frågar många. Det man har gjort då är att man har lagt en negativ klang vid ordet ledarskap och vill fly det, men där måste man ändra sitt sett att se på saken. En bra ledare är god, rättvis, konsekvent, kärleksfull, pålitlig. Hittar du något negativt i den beskrivningen? När du har befäst ett ledarskap över din häst så kommer den att lita på dig när du säger att det är okej att gå in i det trånga utrymme som en transport är. Då kommer den att kunna hantera sitt flyktbeteende.

Grunden

Det finns vissa grundläggande faktorer som måste vara på plats innan man ger sig på själva lastandet.

Tryck och eftergift

När man utbildar hästar använder alla tryck och eftergift. Vill vi att hästen ska gå framåt så skänklar vi den och sen slutar vi skänkla då hästen går framåt, eftersom den då gjorde vad vi bad om. Detta kan de flesta hålla med om. Dock är det inte så vanligt att ryttare verkligen tänker på hur viktigt tryck-eftergiftsprincipen är och det är synd. Om man använder sig av den i alla hästhantering så skulle det gå mycket lättare att lära hästar olika saker. Det är inte trycket, så som många tror, som tränar hästen utan det är eftergiften och därför är det otroligt viktigt med...

Timing

Timing är en känsla hos dig som hästhanterare att kunna ge eftergift i exakt rätt hundradels sekund. Detta tar tid att lära men det är otroligt VIKTIGT. Hästar är snabbtänkande djur och om du konstant missar rätt tidpunkt, dvs då hästen verkligen gjorde rätt, och istället fortsätter att kräva något av den så kommer det att ta mycket längre tid att komma dit vi vill, dvs in i transporten.

Hästens valfrihet

Vid alla hantering måste hästen alltid ha möjlighet till olika val och oavsett vilka val den gör så får den aldrig bli bestraffad (undantaget är när den sparkas eller bits, men det är en annan artikel...). Om hästen blir bestraffad när den gör "fel", dvs det som inte var önskvärt (i det här fallet gå in i transporten) så kommer den att bli rädd för att försöka och det är en situation vi måste undvika. Men hur får man den då att göra rätt? Enkelt - genom att aldrig ge eftergift förrän den gör det som är det önskade beteendet. Vi tar ett exempel: jag vill att min häst ska ta ett steg framåt och därför så lägger jag ett tryck på grimman genom att dra i grimskaftet. Min häst funderar nu på hur den ska komma undan trycket och testar kanske först med att gå bakåt. Det här påverkar inte mig det minsta - jag behåller trycket och gör inget annat - alltså jag bestraffar inte det felaktiga försöket. När min häst går framåt så ger jag efter i grimskaftet och har på så sätt tagit första steget till att lära den att följa grimskaftet. Det som just beskrevs gäller genomgående för allt man vill lära sin häst.

Hästens placering

För att kunna lasta hästen så behöver vi igentligen bara lära den en sak - gå framåt! För om hästen ALLTID går framåt när vi ber den om det så skulle den gå raka vägen in i transporten, eller hur? Nu är det inte riktigt så enkelt, eftersom även om vi har en häst som verkligen går framåt för grimmans tryck så kan andra faktorer som tex rädsla spela in och gör att den i den här nya situationen testar att ge en annan respons på trycket på grimman, tex gå på sidan om transporten. Därför behöver vi ha kontroll över hästens olika riktningar.

Rak häst - lastad häst

En viktig regel är att ha hästen rak, med huvudet riktat in i transporten. Om hästen står snett eller tittar åt sidan är den på väg åt sidan och vi vill inte att hästen ska vara på väg åt något annat håll än in i transporten, eller hur? Det här är MYCKET VIKTIGT!

Bakåt-framåt, höger-vänster

Eftersom framåt är den riktning vi vill utnyttja mest måste vi lära hästen att gå framåt men vi måste även lära den att gå bakåt eftersom den ju ska av transporten någon gång också! Det finns exempel på lastningar där hästen villigt gått in i transporten men ingen kollat om den kunde backa och sen blev det ett rejält trassel med att vända hästen inne i transporten. Ej att rekommendera! Att lära hästen att gå till vänster och höger är för att kunna räta upp den om den går på sidan om transporten eller inte står rakt helt enkelt. Det är alltså för korrigerande syfte - går hästen till vänster - visa den till höger, och tvärtom. När man har blivit en hejare på att lasta sin häst kan man dock använda höger-vänster kommandot till att lasta sin häst genom att utifrån skicka in den, men jag tar inte upp det i den här artikeln.

Ja, nu kanske vi kan sätta igång med själva lastningen, då!

Hästens sinnesstämning

Den metod vi väljer beror mycket på om hästen är rädd eller har dålig attityd till hantering/lastning. Dock är de flesta svårlastade hästar rädda och därför kommer jag huvudsakligen att beskriva den metoden men också nämna på slutet hur man gör med en häst med dålig attityd. Märk här att det är mycket viktigt att du verkligen är säker på att din häst inte är rädd innan du ändrar metod, eftersom du annars kan skrämma den ännu mer. Många tror att deras hästar enbart är rädda då vitögonen syns, de skakar och svettas ymnigt men det är tyvärr fel. En häst kan se väldigt lugn ut men vara otroligt rädd inombords. Man ser rädsla i att hästen tvekar, spänner muskler, tittar bort, mm. Ta för givet i början att din häst är rädd så behöver du inte riskera att göra något större misstag i lastningen.

Mycket viktigt här är att hästen ska vara lugnare när du slutar än när du började.

Det är mänskligt att fela

Det gör inget om du gör fel. Hästar är ett förlåtande djur, antagligen för att de lever i nuet. Gör du fel så är det värsta som kan hända att det tar längre tid. Ju mer rätt du gör desto fortare går det, helt enkelt. Det som är viktigt är att aldrig bli arg, aldrig tappa tålamodet och att hela tiden uppträda säkert och tryggt i hästens ögon. Du får aldrig bli ett lejon som hotar att äta upp den för då är hästens transporträdsla befogad, eller hur?

Transportens placering

Det spelar egentligen väldigt liten roll var transporten står när du ska lasta. Men när du själv är ovan och hästen är ovan så gör det inte svårare än du behöver. Placera transporten på en stor öppen plan så att det mesta av den öppna delen hamnar bakom transporten så att det blir din och hästens arbetsyta. Se till att hagar och stall hamnar framför dragbilen så att de utövar en dragningskraft på hästen framåt och inte bakåt, bort från transporten.

Medhjälpare?

Om du ska lasta fullständigt så behöver du en medhjälpare som lyfter lämmen men annars är det bra om du är själv. Medhjälparen får enbart lyfta lämmen, inte skrika, hojta, smacka, slå eller på annat sätt påverka hästen.

Tid

Ta gott om tid på dig. Ju längre tid du tar desto kortare tid tar det. Det är faktiskt sant. Om du låter det ta en halv dag och gör det rätt, så kommer det att ta kortare och kortare tid och till slut lastar du på 15 sekunder på en dålig dag. Tar du dig inte tid så kommer det antingen inte gå alls eller med mycket bråk varje gång. Det beror på hästen hur långt du går vid varje lastningsträning. Är hästen mycket rädd ska du nöja dig med att den står på lämmen första dagen och sen gå vidare så att den efter några dagar står inne i transporten med luckan stängd.

Utrustning

Glöm träns, linor, sopkvastar, och vad det nu kan vara. Det är bara genvägar som i längden förstör mer än de hjälper. Det är till för hästägare utan tålamod och respekt för hästen. Hårda ord men jag är djupt övertygad om att det är sant. Jag äter upp min gamla ridhjälm om det inte stämmer. Den enda utrustning du behöver är en smal grimma typ repgrimma, och ett långt rep, helst 5-6 meter. En smal grimma ger snabbare reaktion från hästen eftersom den är mer obehaglig än en bred mjuk grimma som hästen utan större obehag kan luta sig i. Det är allt.

Mat som beröm?

En del lastar genom att locka in hästen med havre. Rekommenderas ej. Med mat i bilden mister vi vår kontroll över hästen och min erfarenhet är att lastningen kommer att ta mycket längre tid. Så vänta med hönät och kraftfoder tills att hästen är lastad och klar.

Själva lastningen

Är vi äntligen där nu? Du är mycket passande som hästlastare om du haft tålamod att läsa ända hit!

Börja med att lära hästen att gå framåt genom att dra i repet. Behåll ett konstant tryck och då hästen går framåt ger du eftergift och berömmer. Mycket enkelt.

Lär sedan hästen att backa, genom att tex skaka repet rytmiskt och då hästen tar minsta lilla steg bakåt så ger du eftergift och berömmer. Var noga med att inte ge eftergift för annat än en backning - stegringar, gå framåt eller åt sidorna ignoreras av dig och enbart steg bakåt resulterar i eftergift.

Lär hästen att gå till antingen höger eller vänster genom att stå mittemot den, flytta dig ett eller ett par steg åt sidan åt motsatt håll till dit du vill att den ska gå. Ska hästen gå i högervarv runt dig så flyttar du dig så att du står lite till vänster om hästen när du står framför den. Håll i repet i din hand som är åt det håll dit du vill att hästen ska gå och höj den och peka tydligt och klart dit du vill att den ska gå. På det här sättet så sträcker du repet en aning åt önskat håll och har hästen nu lärt sig att ge efter för tryck så kommer den att följa repriktningen men om den står kvar får du med andra handen svinga repändan mot hästens kropp (bogparti) och när hästen går åt önskat håll så avbryter du repsvingandet och sänker din arm som pekat ut riktningen. Låt hästen gå ett par varv och be den sen stanna genom att du själv backar och drar i repet så att hästen vänder upp och in mot dig. Upprepa åt andra hållet.

De här övningarna kräver rätt så mycket tid - minst en timme skulle jag vilja säga, för att de ska fungera ordentligt. Ofta behöver man också hjälp av någon kunnig för att inte snurra in sig själv i repet och för att inte lära hästen fel sak, fast att man vill lära den rätt sak. Dock är de MYCKET VIKTIGA OCH GRUNDLÄGGANDE så du får inte hoppa över dem om du ska lasta lätt och säkert.

När du tycker att din häst svarar bra i alla riktingar så är det dags att gå fram till transporten. Se till att hästen är rak och riktad mot transporten. När du når lämmen så vänd dig om och titta på hästen. Ditt kroppspråk är väldigt viktigt här och det underlättar om du inte står exakt mittemot hästen för då signalerar du "stopp!" och eftersom du vill att hästen ska komma framåt är det bättre att du står lite snett så att du öppnar upp vägen för hästen. Be nu hästen ta ett steg framåt genom att som förut sträcka repet och ge eftergift när den kliver framåt.

Om hästen efter att ha gått framåt går bakåt så gör inte det någonting. Be den bara gå fram igen på samma sätt. Bestäm dig för ett mål, tex att hästen ska stå med framhovarna på lämmen. När du kommit så långt så är det mycket viktigt att du är nöjd med ditt mål och istället för att få hästen längre in backar av den av lämmen. Varför i all världens dagar vill man göra så? Jo för dessa anledningar:
 

  • Du får en häst som lär sig att backa av transporten lugnt och rakt bakåt.
  • Du får en häst som förstår att den faktiskt har en möjlighet att gå bakåt och att det inte finns något som stoppar den där, vilket gör att dess rädsla minskar då den har en flyktväg.
  • Du styr hästens fötter vilket förstärker ditt ledarskap.
     

     

    När hästen inte står där du har ditt mål så får den på inga som helst villkor bli klappad och få beröm! Det får den bara när den befinner sig tex på lämmen eller inne i transporten. Så när du backat av den av lämmen är det dags att gå upp på den igen. I början är det bra om du får den att gå till detta första mål en tre-fyra gånger innan du bestämmer dig för ett mål längre in i transporten.

    Fortsätt så tills att hästen står inne i transporten. Här är dock en del saker att tänka på:
     

  • Öppningen, dvs där lämmen går över i transportgolvet och väggarna börjar är det mest kritiska ögonblicket. Behåll ditt tålamod och fortsätt som du tänkt så går det bra ändå.
  • Går hästen åt sidan så räta upp den genom att sända den till motsatt sida och på det sättet räta upp den mot transporten.
  • Backar hästen trots att du håller repet sträckt så följ med och bibehåll sträckningen tills att hästen stannar och går framåt, ge då eftergift och gå fram till transporten igen.
  • Det är jätteviktigt att hästen får backa ut om den känner att den måste - försök inte att hindra den förrän den har kommit ner från lämmen. Försöker du att hålla kvar den så kommer den att få bekräftat att det är farligt och blir svårare att lasta. Det du gör i en sån situation är helt enkelt att be den gå in igen.
  • Håll dig själv ett par meter framför hästen - det innebär att när hästen börjar komma in i transporten så måste du krypa under bommen. Gör det momentet när hästen står still och behåll repet på hästens sida av bommen och om hästen går ut så låt repet löpa tills att hästen har kommit av lämmen, vilket ger dig gott om utrymme att ta dig under bommen igen. Nu förstår du varför du ska ha ett långt rep, eller hur?
     

     

    När du har fått hästen att gå helt in och av några gånger så är det mesta av lastningen gjord. Men dock kvarstår själva lämmen. Gör så att medhjälparen får lyfta lämmen en liten bit (jämnhögt med transportgolvet) och sen släppa ner den på marken. Nu kommer antagligen hästen att vilja gå ut men det är som sagt helt okej, gå bara in med den igen och gör samma sak igen. När hästen står kvar så höjer medhjälparen lämmen en bit till innan den släpper och ni upprepar samma procedur tills att luckan är stängd. Om hästen står kvar hela tiden så be den ändå backa ut någon gång ibland för att försäkra den om att det finns en väg ut.

    När du flera gånger i följd kan leda på hästen och stänga luckan utan att hästen reagerar nämnvärt (den ska vara lugn och avslappnad) så kan du köra en liten bit och när du kommer hem igen så upprepa några i- och urlastningar igen. Detta för att bekräfta för hästen att om den går in får den till slut komma ut - varje gång.

    Vad är det som egentligen lastar hästen?

    Konstig fråga igen, men det här är viktigt att man förstår. Att hästen hela tiden får gå ut tycker man ju ska göra att den väljer att gå ut hela tiden, eller hur? Kom då ihåg att hästar är lata och det är hårt jobb att hela tiden gå ut och in. Det man letar efter är att hästen väljer att själv stå kvar istället för att anstränga sig att gå av när den ändå måste gå på senare. Har man kommit dit så är hästen inte längre rädd utan börjar trivas med tillvaron och den tror antagligen att den har tränat dig till att låta den få stå ifred inne i transporten.

    Dålig attityd

    En del hästar visar dålig attityd då rädslan går över och börjar vägra att gå på och istället står de ut med det obehagliga trycket från grimman. I det här läget är det mera jobb som gäller. Du kan välja mellan att backa hästen eller att longera den (skicka den till höger eller vänster) men det viktiga är att du gör något som är mycket ansträngade för hästen. Gör det en liten stund och gå sedan fram mot transporten igen. Troligen kommer hästen att vägra igen och då får den jobba igen, och till slut kopplar den ihop vägran att gå in med ansträngande jobb och väljer att gå in i stället. Detta rekommenderas inte till den som är ovan vid att lasta hästar då det är lätt att jobba hästen trött och det vill vi inte - för en trött häst tänker inte.

    Några slutord

    Om du lägger ner lite tid på de första lastningarna så kommer du att se att den grundläggande orsaken till lastningsproblemen (oftast rädsla eller missförstånd) har försvunnit och i och med det försvinner också problemen. Ofta för all framtid bara den som lastar vet vad den gör. Allt för många saknar en plan när de ska lasta utan går egentligen bara fram till transporten och ser efter om hästen går på. Går den inte på så blir de ställda och tar ofta till våld och tvång. Se till att du har en plan och genomför den!
  • / Alba


    Kommentarer
    Postat av: jessica - en borderline blogg

    Fin blogg!

    kolla gärna in min blogg,

    läs om kampen mot sjukdomen

    och mina upp och ner gångar.



    ska även ha frågestund så du får

    gärna fråga något ifall du undrar något,

    vad som helst. :)



    kramar

    2011-09-13 @ 16:42:05
    URL: http://diisorder.blogg.se/
    Postat av: Alba

    Vad roligt att du tyckte om den :D

    2011-09-13 @ 20:26:57

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0