Boktips!

Jag har alltid gillat att läsa, lärde mig själv när jag var 4 och ett halvt, först lärde jag mig alfabetet och en dag kunde jag plötsligt läsa enstaka ord. Sen dess har jag älskat att läsa. Jag är medlem i Pollux (som bytt namn till PennyGirl), som nog de flesta vet vilken bokklubb jag talar om. Jag är alltid väldigt snabb med att låna hästböcker på biblioteket när de kommit som nya. Har läst alla hästböcker på skolbiblioteket i Hummelsta, men inte alla på Enköpings stora bibliotek. ;) Älskar inte bara hästböcker, men det är favoriten såklart, både fakta och kapitel böcker, men mest kapitelböcker. Jag älskar Sigge böckerna, och böckerna om Teddy, fast jag tycker deär lite för lättlästa (kanske för att de riktar sig till barn som är några år yngre) och har tyckt det ända sedan jag började läsa dem (runt nio år), men jag älskar dem i allafall. :D
Ja, till saken, tänkte ge tips på en hästbok.

Vem är du Johanna?

En väldigt bra bok, av Linn Hallberg, både hästar och andra saker är med i berättelsen. Boken handlar om Johanna som är född på Island, men flyttar med sin mamma till sverige när hon är 5 år. Johanna tycker det är väldigt jobbigt att lämna Island, då hennes farmor, farfar och pappa, och såklart hästarna är kvar där. Johanna börjar på en ridskola i Sverige och hennes favorithäst och sköthäst heter Kasper. Ridskolan börjar dock skötas allt sämre och sämre, och tillslut får alla skötarna, och mångs föräldrar hoppa in. När dem tillslut får ordning på ridskolan igen, så visar det sig att Kasper måste avlivas. Johanna blir förkrossad, hon tycker att det är hennes fel, och känner enorma skuldkänslor. Hon slutar gå till skoaln, och börjar umgås med ett gäng äldre killar, men allt går fel. Tillslut går det så långtr att Johannas mamma bestämmer att Johanna ska åka till Island. Men det blir inte så lätt med en farmor som numera är jättesjuk, och än pappa som är väldigt tystlåten.

Linn Hallberg skriver jättebra, man känner verkligen Johannas sorg och smärta. Boken är väldigt bra, men också väldigt sorglig. Egentligen är det inget måste att tycka om hästar när man ksa läsa den här boken, för boken handlar minst lika mycket om relationer emellan människor och saknad.

/Alba

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0