Enköpings Ridklubb

Ja, igen.
Tänkte skriva ett inlägg om vad jag tycker om själva ridskolan, hur den är o.sv ^^
_____

Jag tycker att Åkerby är hyffsat bra, man går framåt och står inte still och trampar. Dokc så får man inte lära sig mycket inom skötning. Visst, man får lära sig borsta, och slänga på en sadel samt tränsa. Men man får inte lära sig hur en sadel ska ligga, utan att trycka på hästen, hur tränset ska sitta, om hästens foder, hovslagare, mockning, inget sådant. Man har EN ynka teori lektion per termin, och den går mest ut på en dressyr/hopp clinic, eller hur man friserar hästen ... Inget om hur man mockar en box. Stackars dem som får egen häst efter att bara ridit där, dem lär ju inte kunna ett skvatt om hur man gör med allt runtomkring. Efter varje hopplektion får man önska häst, jag önskar alltid Corina, och jag får alltid henne, för ingen annan vill ha henne.
Men ta t.ex. Magic, en av de populära på ridskolan. En brun C - ponny, med en strimbläs som liknar ett hjärta med lång spets på långt håll. Det är många som önskar honom, och då kan det ju ändå bara vara en som får honom. Det som är bra med det är att dem faktiskt varierar, så det inte bara är en som får honom helatiden.
Man kan inte få en sköthäst på Åkerby, men man kan bli så kallad Hyrryttare. Då har man hästen på en hyrryttar lektion i veckan, alltså en lektion med en själv, hästen och några andra hyrryttare. Hopp eller dressyr vbäljer man själv. Om man vill kan man ha upp till 3 hyrryttar lektioner i veckan, och så hjälper man till i stallet varannan söndag( och rider då). Det kostar en viss summa i månaden, och att ta mer än en hyrryttar lektion i veckan ger tillägg på den kostnaden.
Om man är hyrryttare så måste man ha en vanlig lektions tid också, och då har man en ponny/häst, som man önskar eller blir tilldelad(man har ju chansen att nöska, men det är ju inte säkert man får den) dressyr, dressyr, bommar, hopp, och sen har man sin hyrrhäst dressyr, dressyr, bommar, hopp, och sen har man en ponny/häst man blir tilldelad i dressyr, dressyr, bommar, hopp ... o.sv.
Om man är hyrryttare har man även förtur att ha sin ''hyrhäst'' på tävlingarna som arnordnars, eller tävlingar man åker till(då måste det vara flera från ridskolan som åker). Man har även förtur till att hyra sin ''hyrhäst'' under loven.
Det är 1 - 2 hyrryttare per häst, dem flesta har bara en.
Nivåerna på ridskolan är allt ifrån knattar till tävlingsryttare som siktar högt, och allt der emellan. Även om man är på samma nivå så kan det skilja sig lite från grupp till grupp, beroende på vilken ridlärare man har, hur modiga dem i gruppen är och om man gått i gruppen länge. T.ex. en grupp kanske är en nybliven nivå 1:a, medans en grupp är en niva 1:a, men håller på att bli en nivå 2:a. Då gör dem som håller på att bli en nivå 2:a lite svårare saker. Vilket jag tycker är ganska självklart, och bra.
Min ridlärare heter Myran, och jag tycker att hon är jätte bra. Dock så vet jag inte vad jag tycker om svårighetsgraden på min grupp, den kan kännas lite lätt ibland, faktiskt, men jag orkar inte byta, då jag troligtvis ändå inte komm er fortsätta rida på Åkerby. Min favvis Corina kommer säljas, och det är bra för henne då hon tröttnat, men det är för att få träffa henne jag rider på Åkerby, jag lär mig väl inte jätte mycket, men jag vill inte heller byta grupp(vilket jag måste för att få lära mig mer) ...
Jag kan tycka att hästarna går lite för hårt, 4 lektioner per dag ungefär. Tänk då när det är hoppvecka .... Hoppa fyra gånger per dag i en hel vecka ...
Man kan välja att gå i bara hoppgrupp, men då måste man gå i en vanlig grupp också/ gå i dressyrgrupp också. Går man i dressyrgrupp kan man, om man vill, bara gå i det.
Som sagt tycker jag att dem kör lite hårt med hästarna, dem har haft de flesta på ridskolan väldigt länge, så vissa vet inget annat än ridskolan. Dem borde få bli privathästar efter en tid på ridskolan, tycker jag. T.om dem somhar tröttnat, och visar det räjelt, får gå kvar länge. Corina t.ex. ömmar i ryggen, och har problem med bakbenen, men hon går heltid på ridskolan i allafall. Nu ska hon dock säljas, och det är skönt för henne.
Dem har vikt och längdgränser på både ponnyerna och hästarna, men dem kan ändras beroende på hur bra man rider. En häst med viktgräns på 50 kg, kan t.ex. bära upp en duktig, balanserad ryttare på 60 kg. Men är man nybörjare, och skumpar runt(vilket man gör i början, så det är inget kontsigt med det) så bör man nog inte väga mer än 45 kg på den hästen. Om man rider hästen i en balanserad och stadig form, och själv är balanserad så orar den mycket mer.
Jaa, är det något mer ni vill veta, så släng iväg en kommentar ;)


/Alba

Kommentarer
Postat av: Jenny

är det din häst i headern?

2012-02-08 @ 20:53:49
URL: http://jedressage.blogg.se/
Postat av: fanny

nu har jag frågestund på bloggen, om du frågar nåt är du JÄTTEgullig! http://ourweekday.blogg.se/2012/february/fragestund-1.html#comment

2012-02-08 @ 22:44:16
URL: http://ourweekday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0