Enköpings Ridklubb

Fick lite inspiration, så det blev ett inlägg i allafall ;)

________________________________________________

Min ridskola(fast jag rider bara där en gång i veckan, resten på Gazela och Judith). Enköpings Ridklubb, Enköpings Ryttarförening, eller helt enkelt Åkerby, som det flesta som rider där säger.
Vi säger helt enkelt inte ''Nu ska jag rida på Enköpings Ridklubb'' vi säger '' Nu ska jag rida på Åkerby''. Säger man Åkerby så vet varenda hästintresserad kotte i Enköping vad det är. Enköpings största ridskola helt enkelt, inte den enda, men den enda stora.
Åkerby är lite för stort för min smak, det är inte världens största stall, men ändå jätte stort, enligt mig i allafall ... På Åkerby finns det ett stort ridskole stall, där det även står några privat hästar, det stallet kallas ''Stall 1''. Det finns även ''Stall 2'' och ''Stall 3''. Dem är privat stall, men när det kommer en ny ridskole häst till ridskolan, brukar den först stå någon vecka i någon av dem stallen.
Det funkar ungefär som en vanlig ridskola. När man kommer kollar man i en pärm där alla ridgrupper som är den dagen står. Man bläddrar fram till sin ridgrupp, letar upp sitt namn, och kollar där vilken häst man ska ha. Man har samma häst fyra gånger. Dressyr, Dressyr, Bommar, Hopp. Samma schema helatiden, förutom ibland då det kan bli Dressyr, Dressyr, Dressyr, Bommar, Hopp, eller något annat. Om hästen blir halt, byter man spklart, eller om den blir sjuk, eller om den på något sätt inte kan gå med på lektionen.
Dem har både hästar och ponnyer i dem flesta storlekar. Från B - ponny, till stoooora hästar. Alla finns inte med på hemsidan, där det även står att dem har 34 ridskolehästar, men det är mer nu.
Dem nyaste hästarna heter Prado, Opal och Star. Prado och Opal kom i somras, Prado är en D - ponny, och Opal en stor häst. Star kom för ungefär två veckor sedan tillsammans med C - D Ponnyn Fight(Fiffi). Fiffi åkte dock tillbaka förra fredagen/lördagen. Är inte 100 på varför, så jag tänker inte säga vad jag vet, då det kan vara fel. ;)
Min favorit heter Corina och är inte någon av de populära på ridskolan, om man säger så ... Men jag orkar inte gå in på det, då det mesta är fel. Faktiskt. Visst, hon är lat. Men vilken häst på ridskolan är inte lat ...? Jag bara undrar ... Är man bara bestämd, så går hon fint, och hon går fram. Alla hästar på ridskolan är lata, faktsiskt. Mer eller mindre, och dem visa det på olika sätt. Kevin t.ex.(en D - ponny, svartskäck, stark och pigg) visar det genom att springa på och bara dra iväg utan att lyssna, medans Corina( Maxad D - ponny, fux och Underbar, enligt mig ♥) visar det genom att vara seg, och ställa sig och backa. Jag tycker om alla på ridskolan, men allra mest Corina. ♥
Det finns två ridhus, Gamla och Nya. Det gamla är liksom mer avlångt, och det får plats två grupper(en orange ''grind'' delar av ridhuset på mitten. Det Nya används mest vid bommar och hoppning, och är luftigare, och fräshare. Jag tycker bäst om det Nya. Ska rita en skiss på hur hela stallområdet ser ut också, men förvänta er inget kontsvärk. xD
Det finns en parkering, och som även funkar som stallplan(en del av den, der det inte är bilar). Det finns en liten tärrengbana, men den är inget att hurra över ... Fast den funkar ju, men det är inte så fina hinder. ;)
Det finns även en stor paddock, och den är väl bra. ^^ Dock så tycker jag den är lite otursdrabbad. Varje gång vi rider i den är Corina jätte seg, och någon ramlar alltid av, eller så är det någon häst som bara vägrar på hindrerna, eller stegrar m.m. xD
Vid gamla ridhuset finns det en cafeteria ovanför läktaren, den är ganska mysig. Man kan köpa lite häst grejjor där också(pytte lite, det finns typ ett schabrak, två par ridhandskar, en hjälm och ett spö). Det finns bord, ooch lite sådant där. Där finns också en hylla där hästböcker och ridstövlar får samsas(som man får låna tror jag, man får i allafall låna böckerna), och lite leksaker till mindre barn. Det finns även ett mötesrum, där ridskolan brukar ha möten.
När man kommer in i ridskola stallet så finns det en gång åt vänster. Det är ''Ponnysidan'', där de flesta ponnyer står(fast Lou Lou, som är stor häst står i en box där också, men hon går med på ponnylektionerna). Om man istället går åt höger när man kommer in i stallet så finns det En spolspilta och en box på ena sidan av gågen, och konto, anslagstavla och toalett på andra sidan. När högra gången tar slut(den är kort) kommer man till sadelkammaren. Där finns sadlar, träns, martingallar, gummisnoddar, hjälmar och västar(som man får låna).
Om man väljer att inte gå in i sadelkammaren, utan istället går till vänster kommer man till två uppbindningsplatser, och en liten sadelkammarer(där få ridskole hästar har sin grejjor, och där dem privat hästarna som står i ridskole stallet har sina grejjor).
Nej, jag orkar inte förklara mer, jag visar på skissen i stället ... xd
Utanför, bredvid paddocken finns två tunnhästar. Dem har tunnor som magar, och de ena har ett huvud med träns och sadel. Den andra har ingen annat än mage ... xD

Nej, det vart ingen skiss, orkade inte xd
Men ni får nöjja er med dett :)

Hemsidan till Enköpings ridklubb

/Alba



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0