Färjestads Ridklubb

Eftersom Alba skrev lite om stallet hon rider på tänkte jag berätta lite om FÄRK där jag rider. 

Färjestads Ridklubb ligger (som namnet vittnar om) på Färjestad precis bredvid travbanan och måste ändå vara världens bästa ridskola!

Det finns grupper med allt från nybörjare till rutinerade och alla i samma grupp är på ungefär samma nivå vilket är något inte alla ridskolor lyckas med. Det brukar vara ungefär 6-7 ekipage i varje grupp och vi rider oftast på 20x60 bana (eller 20x40 om det är ridlekis samtidigt) så det är gott om plats vilket är väldigt skönt när man blir duktigare och duktigare och behöver mer frihet i ridningen.

På FÄRK finns i nuläget 13 ridskolehästar & ponnyer om jag inte minns fel och .. jag tror det är 7 shettisar och en welsh-mountain. Sen finns en B-ponny också men jag vet inte om han går i verksamheten längre. Det är svårt att avgöra vilken häst som är min favorit men jag tror att det är Princess faktiskt, vi fungerar väldigt bra ihop och hon har ett trevligt temperament (lär nog skriva ett inlägg om henne senare). I hoppningen är dock Kåre min favorit, en fjording av tunnmodell, haha!

Förutom ridskolehästarna finns även ett x antal privathästar uppdelade på två stall och några uteboxar. Totalt är det 4 olika stall på anläggningen, två av dem är i anslutning till cafeterian och ridhuset. Nu låter det som det är jättestort men det är det verkligen inte, det är rätt normalstort tror jag och det är liksom ett av de där jättemysiga stallen som man stöter på ibland. Förutom själva stallen finns ett ridhus, två paddockar, parkering/stallbacke, tävlingsparkering och massamassa hagar :'D

På ridskolan fungerar det ungefär som på Åkerby där Alba rider (som hon nämnde i ett tidigare inlägg), vi har dressyr två gånger i rad, sedan markarbete och sen hoppning. Man kollar alltid på lappen på anslagstavlan om vilken häst man ska ha och om det är något speciellt med den som gäller (t.ex. om den fått skydd som den ska ha eller nåt sånt), sedan går man ner och gör iordning den och när alla är klara (eller iallafall de flesta) går man in. Sen får man sitta upp och greja och skritta fram självständigt. Efter våran lektion hjälper vi alltid till med att ge hö i alla stall, det brukar ta ungefär 10 minuter om man hjälps åt så det är inte jobbigt alls.

Och här kommer en superawesomeickeskalenligskiss!

Och såhär ser det ut där man går in till cafeterian!



//Sofi
Cassy
Kaktus
Lukas
Naga Chin
Naomi
Pepita
Princess
U:seks Elantra Y
U:seks Eno

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0