Hoppclinic på ridskolan

Tänkte berätta lite om en hoppclinic jag var på igår. Tränaren var Anna-Maria Nilsson som är en mycket bra hopptränare, jag själv har tränat för henne och jag är hur nöjd som helst. Hennes sätt att förklara och peppa är helt fantastiskt!

Under clinicen fick ekipagen (varav en var min ridlärare och min gamla favorithäst Pepita) variera en studsövning på olika sätt. Övningen är väldigt bra både för ryggträning och, vad ska man säga, lättfothet? Det tränar även lydnaden väldigt bra vilket gör att den är lämplig inför tävling. 

Här kommer några sätt man kan rida övningen på: 

1. Hoppa bara mittersta studsserien. 
2. Hoppa två studsserier (varav en är den i mitten)
3. Hoppa ena hörnstudsen och gör som en volt och hoppa studsen igen.
4. Hoppa alla studsen på raken. 
5. Hoppa alla studsen plus att du tar ett varv på mittvolten.
6. Gör en omhoppningssväng vid A eller C och hoppa alla (eller bara en i och för sig) studsserierna.

För att göra det svårare kan man även höja mittersta hindrena lite.  



Och NEJ, bilden är inte skalenligt ritad x)

//Sofi

Kommentarer
Postat av: Wilma

Jättefin header!

2012-02-24 @ 23:00:45
URL: http://imagesbywilma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0