Att göra någon en tjänst .

Den här dagen har varit helt fantastisk med en rolig franskalektion, spinningträning (som jag kommer skriva mer om senare) och en jättelyckad fiollektion. Men det är inte det jag ska prata om nu!

Nej, det jag ska prata om nu är något alla hästmänniskor måste lära sig och det är att genuint göra någon en ordentlig tjänst lite då och då och att vara trevlig mot de andra i stallet. Jag tror att alla ni hästfolk som läser det här har träffat på ganska många rötägg under olika omständigheter i livet och jag känner att det blir viktigare och viktigare för mig, och alla andra, att ändra på det här. Ingen blir glad åt någon som ryter åt folk i stallet. 
Jag minns en gång jag var inne och fodrade hos privathästarna på ridskolan. Jag hade lagt in hö till nästan alla hästar och kom då till största hästen i stallet (känns alltid som man bär 100 kg hö till honom), då märkte jag att det nästan inte var något packat åt honom. Självklart frågade jag då om han skulle ha det eller om de skulle ha det till något annat (.. ja, jag vet inte vad jag menade), och då fick jag ett jättespydigt svar om att han var sjuk och så tog ägaren (eller vem det nu var) påsen och gick iväg. Man bara .. jaha. 
Jag tror att det berodde lite på att resten av folket i det stallet är lite smågriniga av sig, man får lätt konstiga blickar då man som ridskoleryttare kommer in där och de verkar inte så trevliga mot annat folk de inte känner heller. Då blir saker lätt förstorade och minsta lilla fel blir jätteallvarligt. Någon som känner igen sig?

I alla fall, tack vare detta samt att de två tjejer jag hjälpte idag är hur fina som helst fick jag en lysande idé. Min kompis flickvän skrev nämligen på facebook att hon sökte medryttarhäst och jag kom direkt att tänka på Brandon som jag red i höstas. Så jag frågade helt enkelt vad hon sökte för häst och vad hon hade för erfarenheter osv och det mynnade ut i att Madde (Brandons ägare) kommer att ringa min kompis flickvän när hon får tid för hon hade inte hittat någon medryttare till Brandon än. Hoppas verkligen att det klickar, alla parter är värda det!

Kontentan av kontentan: griniga människor skapar ännu mer griniga människor. Det är inte livsfarligt att packa lite höpåsar extra, mocka en extra box eller få hästfolk med "samma" behov att hitta varandra, vi hästfolk måste lära oss att lägga lite extra tid på varandra så att det blir en bättre stämning oss emellan.

Ps. Mocka och sånt bör man fråga om först, annars skulle jag som hästägare direkt uppfatta det som fjäsk/att personen i fråga vill ha tillbaka det sen = motsatt effekt. Inte bra med andra ord c:

//Sofi

Kommentarer
Postat av: MAMMAN SOM KÄMPAR FÖR LIVET

TÄVLA OCH VINN EN STEG OCH KALORIRÄKNARE!

http://overleva.blogg.se/2012/january/vinn-en-steg-kaloriraknare.html

2012-01-19 @ 09:52:01
URL: http://overleva.blogg.se/
Postat av: Jonnie

haha ja de kan ja hålla me om :) kunde vatt lite mer tyg haha

2012-01-19 @ 19:13:31
URL: http://www.Alwaysfabulous.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0