Dagens ridlektion = TOTALT FIASKO!

Jag hade aldrig ens kunnat föreställa mig att dagens ridlektion kunde bli så hemsk och jag är inte ute efter att förtala någon eller något liknande så jag lämnar namn och hela baletten utanför inlägget. Jag kanske ljuger lite på kuppen för att göra det mindre uppenbart vilket stall jag pratar om (jag överdriver dock inget jag varit med om under den här dagen och jag lägger inte till något) men jag känner verkligen att jag behöver dela den här erfarenheten med er läsare och jag har två tillägg till det tidigare inlägget jag skrev: man lär sig av sina misstag och man ska vara jävligt glad för det man har.


Jag kom dit när klockan var ungefär 20 i 7. Vid första anblicken var jag mäkta fascinerad över hur mycket de hade gjort om och hur fint det blivit sedan jag var där sist. Det hade byggts boxar och de hade massor av nya hästar. Jag gick direkt till anslagstavlan för att kolla vilken häst jag skulle rida men jag stod inte med på listan och ridläraren verkade från början inte ens ha någon aning om att jag skulle prova rida i gruppen men hon sa i vilket fall åt mig att jag skulle ta en viss häst om alla kom och om det var någon som inte kom skulle jag ta den personens häst. Jag fick alltså vänta en ganska lång stund innan jag visste vilken häst jag skulle ha och 8 började jag att göra i ordning hästen jag blivit tilldelad. Därefter fick jag vänta ett par minuter på att de andra skulle bli färdiga och sen gick vi in till ridhuset.

Väl där fick jag en chock. 8 hästar stod på en area av 20 x 40 m och väntade på sina ryttare. 800 m² delat på 9 blir ca 89 m² vilket betyder att du tekniskt sett inte kan göra en 10 m volt obehindrat utan att krocka med någon. På kuppen kan vi räkna bort arean av 6 hinder (varav 3 studs) vilket betyder att .. ja, det är galet. Jag är van att rida med max 6 andra ekipage på den arean och vid banhoppning får alla som inte hoppar vara på andra sidan av ridhuset. Eftersom att ridhuset är ganska litet var det inte möjligt att vi som inte hoppade kunde vara på andra sidan.

Det här med hoppningen leder oss till nästa problem: man bör väl ändå tala om för den som provrider i en grupp att gruppen ska hoppa den gång man kommer för att provrida? Visst, det ingår i "kursplanen" men det finns faktiskt folk som är hopprädda, till exempel jag, och som rent utsagt freakar ur om den kommer in i en manege och ser 6 hinder à la 80 cm uppställda. Som om inte det chockerade mig, jag ska alltså hoppa där samtidigt som 8 andra ekipage. "Jag kommer dö" var det enda jag tänkte.
Well, jag sitter här nu och jag överlevde men det var ENDAST tack vare att jag är förkyld för det gjorde att jag inte orkade hoppa mer än ett par studsomgångar, jag mådde så fruktansvärt illa och jag ville bara gråta (vilket jag gjorde halva lektionen men jag tror inte att någon märkte det) vilket inte gjorde saken bättre. När jag skippade att hoppa blev jag tjatad på ett par gånger av ridläraren att jag skulle prova en gång. Lät ungefär såhär varje gång:

"Ska du inte hoppa nu?"
"Jag avstår nog den här gången med."
"Är du säker?"
"Jag mår illa, jag är sjuk så."
"Är du säker?".


Ja, jag är jävligt säker på att jag är sjuk och jag är säker på att jag mår illa och jag är säker på att jag aldrig kommer att hoppa här igen. Jag är trött på all flärd och lyx och jag vill tillbaka till min älskade ridskola där jag hör hemma. Där det är mysigt, där det känns som hemma, där jag kan göra 20 m volter utan att krocka med någon, där ridläraren inte kallar hästarna för "den" och där ridläraren tycker det är helt okej att man avstår. Jag längtar tills imorgon när jag äntligen kommer dit och jag kommer säkert att gråta av lycka då.

Jag repeterar såhär i slutet av inlägget att jag absolut inte vill trycka ner någon eller ridskolan i sig, jag vill bara dela med mig av erfarenheten till er läsare så att ni har mod nog att säga nej när ni kommer till en liknande situation för jag kan nästan garantera er att det kommer att hända. Det här är mina intryck, bara mina, och det kan ingen hata mig för eftersom varje stall är ett hem för någon och jag lovar er att det här har sina dagar då det är underbart. Men inte för mig och inte idag. Tack för mig! ♥

//Sofi

Kommentarer
Postat av: Josse ♥

Hejsan!

Var gärna med och tävla i veckans blogg, vinnaren blir länkad i min header i en vecka :D

http://jossesblogg.blogg.se/2012/january/veckans-blogg.html

2012-01-10 @ 17:37:43
URL: http://jossesblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0