Judith del 1

Tänkte göra ett inlägg(som nog inte är så intressant), om världens bästa häst.
Nämligen Judith. ♥
Hon är en läromästar, en underbar häst. Finns alltid där. Lika matglad, lika pigg, lika gosig.

Det började med att mamma började rida Judith en gång i veckan 2009. Hon var smällfet och hade inte så många muskler. Sen började mamma rida Judith två gånger i veckan ungefär, och en fredag hängde jag med. Jag fick rida lite. Skritta mest, och trava lite på en volt.
I början av 2010 vart fredag min ''Judith dag'', och mamma började rida henne mer och mer. Smällfet var hon fortfarande, men lite mer muskler började hon få.
Jag kommer ihåg April 2010, när mamma gick bredvid mig och Judith i skogen. Det var sista april, valborgmässoafton och vi stötte på en orm som låg och solade.
Jag red bara Judith på fredagar, och så red jag på min dåvarande ridskola Valla Ponny Ridskola(ett litet stall med ett stgort hjärta, men för lite utveckling i ridningen). Jag slutade på Valla sommaren 2010, och då åkte jag till Karlshem för första gången(världens bästa ridläger). Jag red Judith lite mer under sommaren. Under sommaren fick hon gå i ''smalhagen'', fast den hade typ lika mycket gräs som de andra hagarna(xD). Hon fick munkorg, men gjorde sönder alla som vi testade. Hon blev tjock av sommarbetet, och hon som börjat bli riktigt fin under våren. Nåja.
På hösten fortsatte jag att rida henne, och ibland kanske det blev 2 gånger i veckan, men oftast fredagen. Jag började på Åkerby då också(ett mycket större stall en Valla, men jag måste erkänna att det ändå fanns mer
plats på Valla). Vi försökte få ner magen på Judith. Någon gång under våren galopperade jag på Judith för första gången. Haha, egentligen så galopperade jag första gången på henne i paddocken. Jag travade runt mamma, och så sprang Judith iväg och fattade galopp. Jag hade inga stigbyglar, för jag tränade att sitta ner. Haha, måste varit en ganska skumpig syn. xD Första gången jag galopperade på en stor häst var utan stigbyglar, liksom. Jag lärde mig jätte mycket på Judith. Hon ville springa iväg hela tiden. Jag kan imitera mamma: ''Halvhalter på yttertygeln, låt henne inte smygöka. Korta tyglarna. Halvhalter, halvhalter, halvhalter! Korta tyglarna!'', så lät det när mamma hade lektion för mig. xD Första gången jag skulle fatta galopp(när det var meningen) på henne, så ville hon inte. Jag hade lite för korta ben, så hon kände inte skänklarna ordentligt. Några gånger senare gick det. Mamma hade mig alltid i en blå longeringslina när jag galopperade(hon fick låna den av Anki, en i stallet), och jag fick bara galoppera på en volt(försiktiga mamma i ett nötskal). En gång ringde mammas telefon, och hon bad Anki hjälpa mig en stund. Mamma gick ut ur ridhuset, och Anki sa åt mig att jag kunde galoppera utan linan om jag ville. Haha xD Det gjorde jag, och mamma visste ingenting, och vet fortfarande ingenting(fast nu har jag ju galopperat minst hundra gånger utan lina på henne, men hon vet ingenting om att jag gjorde det den gången). Judtith började få lite mer muskler vid det här laget, men magen var(och är) fortfarande ett problem.

Tror ingen direkt intresserade sig för det här inlägget, men jag vill skriva i allafall. Fortsättning kommer inom kort (:

Judith (:
Judtih i mars 2010, ha överseende med att jag inte var den bästa på att fota då. x)


Judith och jag. Haha (x


Judith och jag (:


Judith i ridhuset (: Den bilden tyckte jag var megabra då xD

/Alba






Kommentarer
Postat av: Lovisa

Fin blogg!

Var gärna med i veckans blogg så har du chansen att få fler besökare!

2012-01-09 @ 18:53:36
URL: http://ttwinklestar.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0