5,5an!

Jag slår vad om att åtminstone hälften av er vet vad 5,5an är men eftersom att andra halvan inte har en aning ska jag berätta!

5,5an är en simpel hoppövning som tränar sits, balans och taxeringsförmåga. Framför första hindret är det en travbom som hjälper hästen att bedöma avståndet. Sedan kommer ett ledhinder som egentligen bara är till för att hästen ska fatta galopp (det ska alltså vara relativt lågt) och efter det hindret följer ett högre hinder. Mellan hindrena ska det vara ca 5,5 meter (därav namnet på övningen) beroende på vilken häst det är och man hoppar första hindret i trav. Efter första hindret ska hästen alltså fatta galopp och ta ett galoppsprång innan nästa hinder. 

Det är nästan omöjligt att hästen bedömer avståndet fel och det här är en perfekt övning om man vill prova att komma upp i höjd lite. Själv hoppade jag 1 meter på den här övningen för två år sedan när jag vanligtvis håller mig till 60 cm nu, men detta betyder inte att man måste göra det eller att man ens ska sikta på någon höjd. 



//Sofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0