Skolor - öppna

Igår var det att träna öppna som gällde och jag kan inte direkt säga att det gick bra men det gick okej! Naomi brunstar och fäller och på det är det även väderomslag så hon var inte direkt glad på någon igår, dessutom har hon inte gjort så mycket skolor förut. Fick iallafall igenom några steg så med tanke på omständigheterna var jag jättenöjd. Gjorde förresten en hel del klockrena skänkelvikningar!

MEN nu till det jag ska prata om och det är öppna. När jag var mindre och inte rutinerad för fem öre hade jag ingen aning om vad det var och senare visste jag inte varför det hette öppna men nu ter det sig helt logiskt.
Faktum är att alla som ridit en volt gjort ett eller två steg i både öppna och i sluta. Öppna står helt enkelt för att det är den benpositionen hästen har precis när man styr in i volten, enda skillnaden är att hästen fortsätter att gå framåt. Samma sak med sluta men det är när hästen precis ska gå ur volten (öppna volten, sluta volten).
När man står framför ett ekipage som rider en öppna ska man kunna se ytter bakben, ytter framben och inner framben. När hästen går rätt ska nämligen inner bak vara täckt av ytter framben, vilket innebär att hästen går på tre spår (eller "ett snäpp/steg inåt").

Hittade en bra bild på google:


Öppnan rids genom ett ledande tygeltag inåt och en formande innerskänkel som håller tillbaka hästen på spåret. För att inte hästen ska trycka ut rumpan så att säga behöver man vara lite kvick med en något tillbakadragen ytterskänkel och yttertygeln kan man även parera med om inte innerskänkeln räcker till att hålla tillbaka hästen eller om hästen blir för böjd i halsen. 
Det viktigaste enligt mig är att hästen bjuder framåt utan att rusa iväg och att man har koll på situationen. Har man inte gjort det förut börjar man i skritt och tar det sedan i trav. 

//Sofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0