Smidigt vid in- och utsläpp

Bara jag som blev sötsugen efter Albas inlägg? Det är nästan så att man ska göra små hästbakelser nästa gång man ramlar av på ridkolan tycker jag!

Jag tänkte iallafall komma med ett väldigt nödvändigt tips för er som inte är så vana vid att ta ut hästar i hagar (på tal om ridskolan). Jag brukar alltid tänka till redan innan jag kommer fram till hagen - vilken sida ska jag vara på? Då är det motsatt sida som gäller, om tråden/handtaget går åt höger ska man vara på vänstra sidan av hästen och om tråden är åt vänster ska man vara åt höger. Såvitt jag vet är det en slags norm att tråden är åt höger men då är det bra att tänka så när man ska ut. 

Man kan även tänka på att hänga upp det undre handtaget i det övre handtaget så du bara behöver hålla i det översta när du tar in eller ut hästen. Finns det inget att hänga i är det bättre att försiktigt kasta det snett åt sidan, då är det mindre risk att det trasslar ihop sig eller glider ner när du öppnar övre tråden. Sedan kan du ju även gå och kolla med stallägaren om ni inte kan fixa så att det går att hänga upp den i något :)

Om man inte är van att ta ut hästen till en hage med andra hästar kan man gå dit med lite hö och lägga mitt i hagen så att de har något annat att tänka på när du kommer med din häst. Det bästa i den situationen är också att ta med någon som hjälper dig att öppna och kanske fösa iväg de andra hästarna. 

Det var nog allt jag hade att komma med! Imorgon är det ridlektion, längtar :)

//Sofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0