Att sitta ner i traven

Om det är något jag har rejäla problem med i ridningen är det att sitta ner ordentligt i traven. Oftast börjar jag skumpa eller så åker fötterna långt in i stigbyglarna. I helgen har jag försökt hitta så mycket tips som möjligt om det på bukefalos, och jag testade några igår på ridlektionen!

Upp med en bäckenhalva i taget som dvärgen i Snövit när han spelar piano - Det här fungerade faktiskt ganska bra, jag skumpade inte iallafall men det resulterade i att jag inte trampade ner hälarna och åkte in med fötterna.
Skumpa hejvilt (i takt med hästen) för att hitta takten ordentligt - Detta gick åt helvete, men det kanske kan fungera för någon annan?
Luta dig överdrivet mycket bakåt, slappna av och släpp fram skänklarna och hälarna - Det här fungerade super för mig! Jag längde dessutom stiglädrena och försökte få en känsla av att hälarna lugnt trycktes ner mot backen i varje "skump".
Sitta två steg, stå ett steg - Detta har jag tagit upp tidigare i bloggen (här) men då var det för att hitta takten i lättridningen (den är någon slags multiövning). När man gör den övningen hinner man inte "skumpa iväg" utan då står man bara ett steg och fortsätter igen sen, den är även bra för koordinationen. Man bestämmer själv hur många steg man vill stå/sitta.
Rid utan stigbyglar eller barbacka - Det här är nog det bästa man kan göra för att träna nedsittning, fungerar utmärkt för mig.

//Sofi

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0